Du’at Traning Course (DTC)

Wednesday, July 08, 2009









Pada 3-5Julai 2009 telah di adakan Du’at Traning Course (DTC) atau Kursus Latihan Pendakwah bertempat di UIA, yang di anjurkan oleh Gabungan Minda Tajdid (GMT).
Program selama 2hari 2malam ini di adakan bagi mempelajari teknik-teknik berdakwah yang berkesan serta bekalan yang berguna buat du’at atau pendakwah-pendakwah manhaj as-sunnah.

Lebih kurang 60orang peserta dari setiap IPT di Malaysia telah menghadiri kursus ini seperti UIA,USM,UTEM,UTP,UTM KL,UPSI,KUIS,IPTIP dan lain-lain. Wakil dari pihak alumni kiblah juga telah menghadiri program ini bertujuan meempelajari teknik berdakwah, iaitu saudari Farah Nabeela (batch 05), Khairul Amali (batch 07) dan peulis sendiri,Muhammad Akmal(batch 05).

Pengisian bagi menjadi pendakwah berkarisma serta teknik komunikasi yang berkesan telah di adakan oleh saudara Fazli Yusof, konsultan, perunding motivasi serta penulis buku motivasi yang terkenal. Beliau telah menjelaskan bagaimana teknik komunikasi yang berkesan, cara memikat hati mad’u, kemahiran berfikir atau menggunakan ‘topi-topi berfikir’, karisma seorang pendakwah serta pelbagai lagi.

Program turut di isi dengan panduan, nasihat, peringatan ,perkongsian serta pengisian rohani dengan ceramah yang di sampaikan oleh ustaz Fadlan(UKM),u.Khairul Anuar(jab mufti Perlis),U.Anwar Riduan(UM),U.Abdul Razak(RK Traning) dan U.Fathul Bari(Musytasar&Al-Qalam). Mereka telah menegaskan kepentingan ilmu yang shahih yang mesti ada dalam diri pendakwah, pendakwah perlulah bijak serta berhikmah dalam berdakwah, pandai membawa diri dalam perkara-perkara yang terjadi perselisihan, cabaran-cabaran yang akan di hadapi ,tegas dalam perkara usul, berlapang dada dalam perkara-perkara cabang, kesabaran dalam berdakwah serta sentiasa berusaha untuk melakukan yang terbaik.

Kursus yang berakhir pada hari ahad itu telah di akhiri dengan resolusi oleh para peserta untuk lebih mengembelengkan usaha dakwah mereka serta mempraktikkan segala ilmu ilmu berguna telah mereka dapat sepanjang mnyertai kursus inysaallah.

0 comments:

Post a Comment

Kepada sesiapa yangg ingin post apa-apa artikel, video atau sebarang komen, sila email atau sms kepada sya_i_zz@yahoo.com(012-9432204) atau kepada saudara akmal syahid_akmal@yahoo.com(012-3218987) dan amirul mukminin amer_ktb@yahoo.com (013-2845128)..

Aktiviti Alumni Pada Tahun 2008